2010. november 14., vasárnap

Norvég mászóhelyek: Oppdal

jobbról: Pít, Ancsa, Endre, Gabi, jómagam


az ülésre mindig teszek egy szatyrot, így nem lesz havas


...


tükörsima kövek a folyóparton


hordalékfa



víz-marta gránit formakincse 2.


víz-marta gránit formakincse 1.


voltak dolgok, amiket nem értettem...


köztestáv


a kötéltől balra vezet az első itteni utam


a zuhanyzó (aminek amúgy iható a vize)


hinta palinta


egy sunyin visszahajló falszakasz


jelentkezzen, aki látja a kígyó fejét


nekem tetszik :)


És már vissza is tértem, sajnos az elmúlt pár hétben is a blogolás húzta a rövidebbet a "mire nem jut időm"- versenyben. A poszt most főleg a mászóknak kedvez majd.

Tehát Oppdal (weboldal itt, angolul is)

A város kb. 120 km-re van Trondheim-től, megközelítés leginkább autóval bő 1.5 óra alatt. Tekintve, hogy a legközelebbi mászóhely a munka helyemtől 15 percre van biciklivel, ez meglehetősen messzinek számít -rá kellett jönnöm, hogy a mászás itt nem kizárólag hétvégi sport. A mászást egy helyi mászó banda, a HIST szervezte, amolyan egyetemi torna klub, vagy valami olyasmi. A túrát egyébként eléggé vártam, ez volt az első norvég mászásom, és az aktív edzés eredményére is kíváncsi voltam.

A pénteki program a hely és a "klubársak" felfedezése volt... hogy is mondjam... más volt ez nagyon, mint amihez szoktam. A mászóhely maga lenyűgöző, fantasztikus, folyó melletti barnás gránitfal. A kőzet víz-alakította formakincseit pedig órákig lehetne bámulni. A társaság 20-30 főnyi fiatalból állt, fura nekem még mindig ez a mega-jóléti dolog, így ehhez (is) idomulva a mászó kultúra hagyott maga után némi kivetni valót -azzal összevetve legalábbis, amit tanultam, megszoktam otthon.

A tiszta, beleülés nélküli kimászást el kell felejteni, ez itt másról szólt. A nitt azért van, hogy beleülj, ha fél órát csüngsz a kötélben és aztán valahogy felráncigálnak, akkor is jár a "gratuláció" és a "sikerült, megmásztam". De persze a "mászó kultúra nélküli"-bélyeget korán sem kell az össz skandináv mászó társadalomra rányomni, pusztán arról van szerintem szó, hogy a sziklamászás maga itt egy tök snassz dolog, nem különleges, nincs benne semmi extra, a város körüli 50 km en belül van kb. annyi szikla van, mint otthon a Dunán-túlon; következésképp: amiből túlkínálat van, az kevésbé van értékelve.

A fő mászónap a szombat volt, nagy meglepetésemre a napon volt annyira meleg (szeptember közepe) hogy rövidgatya-póló kombóban lehetett nyomni, és sehol egy felhő sem volt, ami szintén ritka. Az 5-ösök stabilan mentek on sight-ban, és a 6-osokkal sem volt nagy baj, 1-2 beleülés néha kellett, a fel jellegének függvényében. Továbbra is a technikás, nem áthajló, kis peremes utak jöttek be... volna, de ilyet alig találtam sajnos. Így a karerősebb, áthajló falakra is rá kellett vennem magam, a nittelést elnézve (1 nitt/m kb.) ez annyira nem is volt nehéz. Este káposztás bárány comb főzés hatalmas (értsd: rettenetesen nagy, nem gondoltam, hogy létezik ekkora) üstben. Aztán pedig gondoltam kiteszem az irányjelzőt és szerzek 1-2 új cimborát, és elővettem a zsebemben lapuló pálinkát, és táskámban lévő forralt bornak valót is. :-)

A vasárnap az izomláz jegyében telt, a fő attrakció pedig a folyó feletti hídra szerelt kötél rendszerrel való házi bunji-jumping-olás volt. Ebből a buliból az mi autónk korábbi indulása miatt kimaradtam. De a kötél külső köpenyének felfeslése, és aztán a felfeslés helyének egy póló és szigetelő szalag általi befoltozása sem hozta meg jobban a kedvem.

Összegezve: jó buli volt, sok új dologgal találkoztam. Ezeknek egy része tetszett, a többi vagy nem, vagy azonosulni nem sikerült vele. Az viszont biztos, hogy ez a hétvége volt a belépő a norvég mászó életbe, több ismeretségre is sikerült szert tennem, pár elmentett tel.szám és mászó partner mindig jól jön.
Érdekes még megjegyezni, hogy a pólós-rövidnadrágos mászásunk után egy hónappal (október közepe-vége) Oppdal-ban megkezdődött a jég mászó szezon.

Pár szó a jelenről
A mászó-és kerékpár szezon vitathatatlanul véget ért. Erre bizonyíték a 15-20 cm hó a kertünkben. Úgy 2-3 hete esett le, és a tavalyi téllel ellentétben, meg is maradt, a múlt héten pedig -10 fok is volt este. A házunk előtti bicikli utat pedig birtokba is vette egy síelő 1-2 lecsúszás erejéig. Vilmost, hű paripámat, lemosva, beolajozva eltettem télre, a szezon mérlege 5-6 defekt és 1699 letekert km. Jövő héten pedig viaszolom a léceket és indulhat a túra sí szezon.


ügyesen összerakott házi cuccal ugrálás -Oppdal


A fejemben most ez a menő, a helyi rádióknál sajnos nem :)

7 megjegyzés:

  1. szia! most találtam a blogodra, nem is értem, eddig miért nem :) gyönyörűek a fotók! a szöveggel szép lassan ismerkedem.
    én is norvégországban lakom, és a térkép láttán összezavarodtam, mert az aszongya: skien, erre rögtön fel is kaptam a fejem, mert skien az én városom is :)
    de közben trondheimről mesélsz. most akkor hogy van ez?!

    VálaszTörlés
  2. Szia Frida! Először is örülök, hogy rátaláltál erre a kis blogra :) Skien... a jobb oldali google térkép (itt élek most modul) jelezte ezt? Mert igazából még nem is voltam Skienben:) de biztosan kiderül majd a turpisság. És milyen az időtök ott lent délen? :)

    VálaszTörlés
  3. szia laci!
    valami tisztességes telet bemutató poszt kéne már :D

    VálaszTörlés
  4. Igen Uram, értettem, tehát telet bemutató poszt rendel:) A hétvégén megyek síelni, azt hiszem némi havat is találok majd, abból mindenképp poszt lesz szép fotókkal remélhetőleg. Illetve csütörtök estig is várható írás egy új mászóhelyről.

    VálaszTörlés
  5. igen, az "itt élek most" volt a ludas :) most meg azt mondja, Bø alatt élsz egy kicsivel, a 36-os út mellett. ide az sincs olyan messze :)
    nagy szerencsénk van nekünk, délieknek, 91 éve nem mértek ilyen fokokat errefelé, mint most :)))) -14, -16, ez a napi penzum. de én imádom, olyan gyönyörű fehér és tiszta minden, harapni lehet a levegőt, és ahogy te is mondod: nincs rossz idő, csak rossz ruha. gyapjúzokni: alapfelszerelés!!! :)
    egyébként ha bármikor erre jársz, csak szólj! akár többedmagaddal. vendégszoba van :)
    más. északi fény tekintetében van valami javaslatod? nagyon mennék megnézni, hova érdemes, mikor? megköszönném.

    VálaszTörlés
  6. Szia! A modult igazából nem tudom, mi kavarja be, azt kellene mutatnia, ahol a gépem éppen van. Én mióta itt lakok, azóta megy a rekord döntés, az elején még fura volt, már teljesen természetes; tavaly szeptemberben nem volt csapadék nélküli nap -egy sem- nyáron a "leghosszabb eső nélküli időszak az elmúlt x évben" idén télen pedig a leghidegebb November és legkorábban leeső hó az elmúlt 40 évben. :)
    Északi fény téren a skieni mediterránium szerintem már hátrányból indul, de elvileg lehetséges, ha nincs felhő, érdemes kinézni. Én januárban tervezek egy utat Tromso-be, arrafelé nem ritkaság az ilyesmi :) És elvileg a yr.no-n van előrejelzés felé, de nekem még nem sikerült megtalálnom. A meghívást nagyon szépen köszönöm, és természetesen visszafelé is érvényes!

    VálaszTörlés