2009. november 1., vasárnap

Trondheim, nameg a Fretex

nem rossz kép a daruról

köszi Fretex

a Munkholmen sziget, anno itt voltak a kivégzések

egy csipetnyi Velence

parkoló az elitnek

ez gyakori szerencsére

a porcukros síugró pálya

a főtér, közepén Olav Tryggvasons, az utolsó viking király már csak mint napóra funkcionál


A városról dióhéjban

Trondheim a maga 62,5 ezer km2-ével bronz érmes a "melyik Norvégia legnagyobb városa" versenyben. (Az első Oslo, ezt Bergen követi.) Sor-Trondelag megye székhelye, a lakosok száma jelenleg kb. 180.000, de 2008 elején még csak kb. 157.000 volt, tehát gyarapszik szépen. Trondheim egyetem város, a kb. 30.000 tanulójával jelentős gyógyászati és kutatási központ. A város földrajzilag a Nidelva folyó torkolatánál és a Trondheim fjord partján helyezkedik el. "A nyári napforduló idején a Nap 03:00 és 23:40 között látható az égen, és éjszaka is igen kevéssel ereszkedik a horizont alá, tehát május 20. és július 20. között nem beszélhetünk valódi éjszakai sötétségről. A téli napforduló idején a Nap csupán 10:00 és 14:30 között látható az égen, és ekkor is csak kevéssel emelkedik a horizont fölé. Trondheim község legmagasabb pontja az 565 m magas Storheia hegy." -írja a wikipedia.org, én meg mivel lusta vagyok, bemásolom.

Esőhuzat a baba kocsin

Norvégiában statisztikailag az év 365 napjából 300 csapadékos, beleértve a köd szitálást is. Valljuk be, ha itt laksz elég sanszos, hogy szükséged lesz az esernyőre. Na de az esernyőt tartani kell, biciklizni vele pedig nem túl kényelmes, nagy szélben inkább komikus.
Így, a különbség, ami először feltűnt, hogy az emberek mennyire alkalmazkodtak ehhez az időjáráshoz, ruházatilag. (Tudom, az lenne a meglepő, ha az idők során nem tették volna.) Teljesen azok a ruhák dominálnak, amiket otthon csak "túra ruházat"nak nevezünk. A táskákon lévő esőálló huzat a lehető legtermészetesebb, ez még igazából itthon is ismert. De: formára szabott eső védő a biciklis sisakon (mint a menzás konyhás nénik haj hálója), a baba kocsin, mindenhol. A GoreTex membránt (vízálló, lélegző anyag; a víz nem megy be, csak ki, ha izzadsz) mindenhol használják, kabátban, túra cipőkben természetes, de az elegáns bőr cipőkben, futó cipőkben, nadrágokban, a pizsamán kívül szerintem minden ruhában GoreTex van.
Az, hogy az eső esik természetes, így az élet sem áll meg; de a sport is minden napos, így a sport ruházaton is látszik a maga kis evolúciója. A futó és biciklis ruhák mind mind spéci passzos, lélegző anyagokból vannak, hogy az edzés a zimában se maradjon el. Ahogy egy munka társamtól meg is tudtam: "Rossz idő nincs, csak rossz ruha". Ezen az érkezés utáni pár hétben a magam kis vászon kabátjával csak nevettem, hogy mennyire igaz lehet... ekkor ugyanis még meg volt szokva a napi két elázás: egyszer a munkába, egyszer vissza. Aztán találtam végre akciós eső ruha szettet:) és valóban más így, nem hülyék ezek a norvégok.

Túrtam egy söröskorsót

És nem is akár milyet. Képzeljetek el egy boltot, ami turi, antikvárium, ócskás, antikvitás, használt bútor kereskedés és még sorolhatnám, hogy mi egyben. Ez a Fretex. Állati.
Már több beszélgetésből kiderült, hogy a norvég szociális ellátás elég fejlett, a mentalitás is más ilyen téren (akivel eddig beszélgettem egyáltalán nem bánja, hogy az x % adójának jó része nincs visszaforgatva az ő jobblétébe, az "aki nem dolgozik ne is egyék" el sem trendi).
A Fretex egy bolt hálózat, aminek számos konténere van város szerte, ahova beteszed azt, mi már nem kell. Bármit, kiskanáltól a csákány fejen keresztül a porcelán étkészletig, bármit. Mivel imádom a régi apró csodákat és azt sem bánom, ha valami nem méreg drága, 1-2x már benéztem a Fretexbe, legutóbb sikerült is kifognom életem sörös korsóját, nyitható fedéllel, vastag üvegfallal és ráfestett túrázókkal. A remek nemzeti színű hungarista teás kanalaim pedig egyenesen leírhatatlanok:)

De van "ingyen piac" is: amit megunsz vagy sok van belőle azt beviszed, akinek kell, elviszi. Ingyen, haveri alapon, ha tetszik a tiéd. Itt azért még nem voltam, de majd lehet benézek, hátha valaki megunta a sí túra felszerelését.

3 megjegyzés:

  1. Hajrá! Én 1 euróért vettem sílécet meg kötést, bár nem egy durva darab, de a Mátrába jó lesz pofára esni :)

    VálaszTörlés
  2. Pf. Na majd igyekszek rádkontrázni :)

    VálaszTörlés
  3. legkedvencebb képeim egyike az első kép:) az elit parkolóba az én ladikom is fog még parkolni :P(Gabi)

    VálaszTörlés